Verkkolaskutus

Laskut suoraan lapaan ja maksu varmasti maaliin

Esittely

On mukavaa, kun laskut maksetaan ajallaan. Välillä voi kuitenkin käydä niin, että lasku hukkuu sähköpostin syövereihin. Ja lasku unohdetaan maksaa tai maksetaan väärillä tiedoilla. Tästä aiheutuu turhaan harmia seuralle ja jäsenelle. Maksumuistutukset ja perintätoimet eivät piristä päivää. Lisäksi sähköpostilla tai postiluukusta kilahtavat laskut ovat vaivalloisia, kun tietoja pitää näpytellä verkkopankkiin ja harhasyöttöjä tulee usein.

Seuroilla, jotka hyödyntävät Verkkolaskutusta eli e-laskuja, ei näitä ongelmia ole. E-laskut löytävät tiensä vastaanottajan verkkopankkiin. Verkkopankissa jäsen tai yritys hyväksyy laskun, ja maksu on maalissa!

  • Laskut varmasti perille verkkopankkiin

  • Laskut maksetaan ajoissa ja oikeilla tiedoilla - ei näppäilyvirheitä

  • Laskujen lähetys kaikille sidosryhmille - moni vastaanottaa vain e-laskuja

  • Maksajalla täysi kontrolli laskuista

  • Mahdollisuus asettaa automaattiveloitus päälle

  • Verkkolaskuoperaattorina laadukas ja luotettava Maventa

E-laskuilla kaikki voittavat

“Verkkolaskutukseen siirtyminen on todellinen win-win-tilanne” - Lue asiakastarina!

  • E-laskut yrityksille: yrityksille voi lähettää e-laskuja, kun yhteistyökumppanin jäsenkorttiin on määritelty kohtaan E-Laskutusosoite yrityksen sähköinen laskutusosoite ja valittu yrityksen operaattori.

  • E-laskut jäsenille: jäsenille voi lähettää laskut e-laskuina, kun jäsenet ovat itse tilanneet e-laskujen vastaanoton omasta verkkopankistaan.

Käyttöönotto

myClub laskutus integroituu verkkolaskuoperaattori Maventan järjestelmään, jonka kautta e-laskut ohjautuvat pankkiverkkoon ja vastaanottajalle. Maventa on yksi Suomen johtavista sähköisen laskutuksen palveluntarjoajista ja verkkolaskuoperaattoreista, jonka verkkolaskupalvelut tekevät laskutuksesta helppoa, edullista ja turvallista.

Jotta myClub- ja Maventa-järjestelmä voivat toimia yhdessä, seura tarvitsee Maventa-tilin josta saatte API-avaimen ja UUID-avaimen järjestelmäkommunikointia varten. API-avain ja UUID-avain tallennetaan myClubin Verkkolaskutus-lisäpalvelun asetuksiin.

  1. Mene Asetukset > Lisäpalvelut > Verkkolaskutus -sivulle ja aktivoi palvelu klikkaamalla Osta palvelu.

  2. Varmista, että kaikki käytettävät tilinumerot on päivitetty myClubiin (Asetukset > Laskutus).

  3. Liitä myClubin Verkkolaskutus-lisäpalvelu verkkolaskuoperaattorin järjestelmään Maventa-tilin tiedoilla:

    • Mikäli sinulla ei ole vielä Maventa-tiliä, voit avata maksuttoman Maventa-tilin suoraan myClubista. Avatessasi uuden Maventa-tilin suoraan myClubista, Verkkolaskutus on käytettävissä automaattisesti muutaman päivän kuluessa.

    • Mikäli sinulla on jo Maventa-tili, voit syöttää Maventa-tunnuksesi suoraan myClubiin. Päivitä tämän jälkeen käytetyt tilinumerot pankkiverkkoon.

  4. Mikäli Maventan tilillä ei ole vielä avattua pankkiverkkoyhteyttä, Saat sähköpostiisi ohjeet tilin vahvaan tunnistautumiseen sekä pankkiverkkoyhteyden avaamiseen. Allekirjoitus tapahtuu sähköisesti henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. Kun valtuutus on tehty, e-laskujen lähettäminen on mahdollista.

Huomaa

Varmista, että kaikki käytettäväksi haluamasi tilinumerot on päivitetty myClubiin (Asetukset > Laskutus). Rekisteröitymisen/tilauksen yhteydessä kaikki seuran pankkitilit rekisteröidään pankkiverkkoon, mikä sisältyy Verkkolaskutus-lisäpalvelun avausmaksuun.

Mikäli seura lisää myöhemmin pankkitilin, tulee tästä Muutos seuran tilinumeroissa havaittu -ilmoitus Asetukset > Laskutus -sivulle. Mikäli haluat lisätä uuden tilin verkkolaskutuksen piiriin, tee lähettäjäilmoitus pankkiverkkoon klikkaamalla linkkiä ilmoituksen yhteydessä. Uuden tilin lisäyksestä tulee (pankin veloittama) rekisteröitymismaksu erikseen.

Laskujen toimitus

Kun asiakas on tilannut e-laskun, toimitetaan ensimmäisellä lähetyskerralla lasku vain e-laskuna. Laskua ei lähetetä ensimmäisellä kerralla sähköpostitse lainkaan. Tällä ehkäistään sitä, että vanhemmat eivät maksa laskua vahingossa kahteen kertaan (esim. e-lasku on automaattisessa maksussa verkkopankissa, mutta maksetaan silti sähköpostilla saapunut lasku).

Jos lasku toimitetaan uudelleen harrastajalle, joka on jo vastaanottanut laskun e-laskuna, tapahtuu jälkimmäinen toimitus sähköpostilla.

Huomaa

Laskun luonnin yhteydessä tulee huomioida, että lasku voidaan lähettää verkkolaskuna vain kun laskun eräpäivä on vähintään yli 7 päivän päässä. Tämä siitä syystä, että pankit eivät ota vastaan pankkiverkkoon e-laskuja välitettäväksi, joiden eräpäivä on lähempänä.

myClub-käyttäjä Maventassa

myClub lisää seuran Maventa tilille oman käyttäjän, jota käytetään laskujen lähettämiseen ja e-lasku tilausten vastaanottoon.

myClub-käyttäjän sähköpostiosoite on support@myclub.fi ja tätä käyttäjää ei saa poistaa.

Mikäli käyttäjä on vahingossa poistettu, voit lisätä myClub-käyttäjän takaisin seuraavasti:

  • Mene kohtaan Asetukset > Yrityksen asetukset > Käyttäjät

  • Paina 'Lisää käyttäjä' ja lisää käyttäjän sähköpostiosoitteella 'support@myclub.fi' ja Roolilla 'Admin'

Ilmoita myClub asiakaspalvelle (support@myclub.fi) kun käyttäjä on lisätty.

Last updated